Σε φιάσκο εξελίχθηκε ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ, όχι μόνο λόγω της αιφνιδιαστικής αποχώρησης των Ρώσων, αλλά επειδή η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ καλλιέργησαν προσδοκίες για σίγουρο επενδυτή που θα ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής φυσικού αερίου παγκοσμίως, η ρωσική Gazprom.
Σύμφωνα με έγκυρες εκτιμήσεις, ο κυριότερος λόγος για τη μη συμμετοχή της Gazprom θα πρέπει να αναζητηθεί στις εκκρεμότητες που έχει ο ρωσικός κολοσός με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα θέματα ανταγωνισμού και στα σαφή μηνύματα που ενδεχομένως έλαβε από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής ότι η εξαγορά του ελληνικού κρατικού μονοπωλίου φυσικού αερίου δεν θα περνούσε χωρίς την επιβολή σκληρών όρων.
Η αποτυχία του διαγωνισμού, αποτυχία της κυβέρνησης
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ αποτελεί αποτυχία και της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ. Για μεν την κυβέρνηση επειδή έκανε προνομιακό συνομιλητή της έναν από τους διαγωνιζόμενους (τρεις συναντήσεις Σαμαρά - Μίλερ) και άφησε να καλλιεργηθούν προσδοκίες βασισμένες αποκλειστικά στην προσφορά που θα κατέθετε, και μάλιστα συνοδευόμενη από μειώσεις στις τιμές με τις οποίες θα προμήθευε φυσικό αέριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με το euro2day.
Όσο για το ΤΑΙΠΕΔ, επειδή δεν έκανε σωστή προετοιμασία. Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, στις περιπτώσεις πώλησης παρόμοιων εταιρειών με υπερδεσπόζουσα έως μονοπωλιακή θέση σε μια εθνική αγορά, στην προκήρυξη προβλέπονται σαφείς όροι (τιμολογιακή πολιτική κ.ά.) για τους παραγωγούς φυσικού αερίου που θέλουν να συμμετάσχουν στην εξαγορά, ιδίως όταν αυτοί είναι και οι κύριοι προμηθευτές τους.
Μετά την εξέλιξη αυτή, η κυβέρνηση, προβλήματα για την κυβέρνηση υπάρχουν και σε ό,τι αφορά πλέον και στους στόχους που έχουν τεθεί για τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις, καθώς μετά το «ναυάγιο» της ΔΕΠΑ δύσκολα θα επιτευχθούν έσοδα ύψος 2,6 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ξεκινήσει συζητήσεις με την Τρόικα για παράταση ενός χρόνου προκειμένου να «πιάσει» τα 2,6 δισ. ευρώ.
Ανησυχία στο Μαξίμου για την εικόνα της κυβέρνησης
Το «ναυάγιο» προκαλεί έντονο προβληματισμό στο Μέγαρο Μαξίμου, καθώς πλήττει ευθέως το θετικό κλίμα που υπήρχε γύρω από τη χώρα τους τελευταίους μήνες, και οφείλεται -σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ανώτατων κυβερνητικών παραγόντων- σε αντικρουόμενα συμφέροντα που υπήρξαν στον τρίγωνο Ευρώπης - ΗΠΑ - Ρωσίας.
Ανώτατες πηγές από το Μέγαρο Μαξίμου δεν αναγνωρίζουν λάθη από την ελληνική πλευρά και επιμένουν ότι η ένσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν εκείνη που προκάλεσε την αποχώρηση των Ρώσων, ενώ τον ρόλο τους έπαιξαν και οι Αμερικανοί, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή είδαν αρνητικά την είσοδο της ρωσικής εταιρείας στην Ελλάδα.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε λάβει τα πρώτα αρνητικά μηνύματα από την Ευρώπη πριν από λίγες ημέρες, ενώ το οριστικό «όχι» ειπώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το περασμένο Σάββατο.
Ρωτήστε τους Ρώσους
Ψύχραιμος εμφανίστηκε ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Σταύρος Σταυρίδης μετά τη διαπίστωση ότι οι Ρώσοι έκαναν πίσω στη συμφωνία και δεν υπέβαλαν πρόταση για την εξαγορά της κρατικής Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. «Ας μιλήσουν οι Ρώσοι» έλεγε ο κ. Σταυρίδης και να πουν γιατί έκαναν πίσω, με έκδηλο εκνευρισμό.
Εκνευρισμός υπάρχει στο επιτελείο του Πρωθυπουργού και με τη στάση ορισμένων μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς εκτιμούν ότι δεν μπορεί από τη μία να θέτουν υψηλούς στόχους ως προς τα έσοδα και την ίδια στιγμή να μας βάζουν εμπόδια στις αποκρατικοποιήσεις.
Επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού
Πάντως, στο Μέγαρο Μαξίμου δηλώνουν αποφασισμένοι να επαναπροκηρύξουν άμεσα τον σχετικό διαγωνισμό. Οι πιο αισιόδοξοι μιλούν ήδη για το προσεχές φθινόπωρο και σημειώνουν ότι η κυβέρνηση έχει ήδη ως όπλο το θετικό γεγονός της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, για την οποία εξεδήλωσε ενδιαφέρον χθες η αζερική «Socar».
Παράλληλα, προκειμένου να προσπεράσουν το αρνητικό κλίμα που δημιουργήθηκε χθες στο Μαξίμου, σχεδιάζουν να επιταχύνουν άλλες μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις - με πρώτη την επέκταση της «Cosco» στον Πειραιά, με την αγορά του συνόλου των μετοχών του ΟΛΠ που διεκδικούν οι Κινέζοι.
Στη συνέχεια θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, το «Ελ. Βενιζέλος» αλλά και η ΕΥΑΘ, που έχει ήδη δρομολογηθεί και ο διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση του.
Τα αρνητικά μηνύματα για τη ΔΕΠΑ άρχισαν το περασμένο Σάββατο
Το απόγευμα του Σαββάτου ενημερώθηκε η κυβέρνηση για τις τελικές θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς την προώθηση της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανώτατο μέλος της Επιτροπής επικοινώνησε με κορυφαίο μέλος της κυβέρνησης και του εξήγησε ότι οι Βρυξέλλες θέτουν θέμα «δεσπόζουσας θέσης» και ως εκ τούτου, εάν οι Ρώσοι προκρίνονταν, θα υπήρχε πρόβλημα επικύρωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τα πρώτα αρνητικά μηνύματα από την ΕΕ η κυβέρνηση τα έλαβε προ δεκαημέρου, όταν ανώτατος κοινοτικός αξιωματούχος εμφανιζόταν προβληματισμένος ως προς την πορεία του συγκεκριμένου διαγωνισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου